گارانتی امروز
دوشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲ ق.ظ
گارانتی امروز یک ایده خلاقانه و کاملا ایرانی پسند
امروزدر این مقاله به اختصار در مورد معنی و مفهوم کلمه گارانتی و تفاوت آن با کلمه وارانتی توضیحاتی خواهم داد . در ابتدا به تاریخچه کلمه گارانتی و ورود آن به کشور ایران خواهم گفت .
ازآنجایکه پایه گذار صنعت ایران کشور آلمان بوده و در زبان تجاری آلمانیها به جای کلمه وارانتی از کلمه گارانتی استفاده میکردند وطبق همین فرمول کلمه گارانتی به صنعت ایران وارد گردید واز این کلمه در قراردادهای تجاری و مراودات فی مابین با مفهوم وارانتی استفاده میکردند . اما ازآنجا که امروزه تجارت به صورت جهانی شده بهتر است از معنای اصلی کلمه در مراودات بین المللی استفاده نموده تا سوءتفاهمی بوجود نیاید .
گارانتی
چیست و فرق آن با وارانتی چیست؟
در
کتابهای لغت، گارانتی به این مفهوم ترجمه شده است: موافقت به مسئول بودن در قبال
بدهی یا عملکرد دیگری و انجام دین در صورت عدم اقدام طرف سوم. بطور خلاصه گارانتی
عبارت است تعهد یک نفر در قبال مسئولیت دیگری. به این ترتیب گارانتی فقط در مورد
خدمات مصداق دارد و نه محصولات. گارانتی در مورد عملکرد افراد مرتبط است نه عملکرد
محصولات. به طور مثال شرکت ایران خودرو عملکرد شرکت ایساکو را در ارائه خدمات
گارانتی میکند. بانکها با ارائه ضمانت نامه بانکی (گارانتی بانک) قول و تعهد شخص
دیگر را تضمین میکنند. شرکتهای هواپیمایی فرآیند پرواز خود را میتوانند گارانتی
نمایند
اما
در عوض وارانتی اینگونه تعریف میشود
تعهد
شرکت عرضهکننده محصول مبنی بر کارکرد صحیح محصولات عرضه شده در یک دوره معین و
شرایط طبیعی. با این تعریف مشخص میشود که وارانتی فقط برای عملکرد صحیح محصولات
کارکرد دارد و در ارتباط با وظایف نیروی انسانی هیچ نقشی بعهده نمیگیرد. در تعریف
وارانتی مشخصا اشارهای به تعویض و یا تعمیر ندارد و انتخاب تعویض و تعمیر بر اساس
قول و تعهدی است که سازمانها از ابتدا به مشتری خود میدهند. اگر سازمانی در
ابتدا بیان کند که در صورت بروز مشکل قطعه تعویض میشود الزاما باید نسبت به تعویض
قطعه اقدام کند و در غیر این صورت میتواند به تعمیر نیز اقدام کند. شایان ذکراست که
مطابق تعریف وارانتی سازمانها ملزم به ایجاد شرایطی برای کارکرد صحیح هستند و
انتخاب شرایط مطابق قول و قرار اولیه مشخص میگردد و نه آنچه که مد نظر مشتری است. این
سازمان است که میزان حد و نهایت سرویس دهی به مشتریان خود را انتخاب میکند که در
کدامین بازه عمل کنند. اگر سازمانی تمایل به تعویض قطعات داشته باشد، بطور مسلم
میزان وفاداری مشتریان خود را افزایش خواهد داد ولی موجب بالابردن هزینههای
اجرایی سازمان خود خواهد شد. و اگر بجای تعویض فقط تعمیرات را سرلوحه کار خود قرار
دهند، بدیهی است که میزان نارضایتی مشتریان خود را افزایش خواهند داد و البته
هزینههای سازمانی خود را نیز تحت مدیریت خویش درآورده و کاهش خواهند داد.
اینجاست که سازمان تعیین میکند بقای آن سازمان برگرفته از افزایش میزان وفاداری
مشتریان خود خواهد بود یا با کاهش هزینههای سازمانی خود. حد وسط را سازمان به
انتخاب خود تعیین کرده و این امر را باید به اطلاع مشتری خود پیشاپیش برساند.
اینجاست که مشتری بر اساس سرویسهای مختلفی که از سازمانهای مختلف دریافت خواهد
کرد تصمیم میگیرد که در زمره مشتری کدام سازمان قرار گیرد
خلاصه
اینکه با تغییر لفظ وارانتی به گارانتی میزان مسئولیت سازمانها تغییر نمییابد
بلکه همانطور که گفته شد هر یک از این دو کلمه برای عملکرد خاصی کاربرد دارند:
وارانتی برای محصول و گارانتی برای خدمت
۹۸/۰۲/۳۰